2011/03/12

Gunnel Carlson - Skånska Trädgårdar 2011 & 2012











































Initiativtagare till "Tusen Trädgårdar" , författare till ett antal böcker, programledare under hela tio säsonger för SVT:s klassiska "Gröna Rum" och föredragshållare. Listan kan säkert göras ännu längre på allt Gunnel har hunnit med sedan hennes uppväxt på pappans handelsträdgård i Blekinge.

                 "På mina föräldrars plantskola i Blekinge sprang jag som barn och fick med mig en massa kunskap om latinska växtnamn, beskärning och tidpunkt för plantering. Det fastnade och sitter än."

Dessa kunskaper och sitt intresse för växtriket delar hon ofta och gärna frikostigt med sig till alla som vill lära sig och veta mer eller bara lyssna. Hennes föredrag på "Skånska Trädgårdar" handlade självklart om hennes nya bok "Största Trädgårdshjälpen" som hon skrivit tillsammans med Susanna Hultin.
Vi fick ta del av hennes syn på varandet i trädgården och att man inte behöver ha den perfekta trädgården då den oftast tenderar att kännas tråkig om de där lite "luddiga" kanterna och ogräsen inte finns där, för det är ofta detta som skapar en känsla av liv i din trädgård.

Tusen Trädgårdar, som jag nämnde inledningsvis, gör en paus under 2011 men Sveriges svar på "The yellow book" heter "Trädgårdsriket" en bok som kommer ut under våren med massor av vackra trädgårdar att besöka i alla Sveriges landskap. Gunnel, som var navet i hjulet inför och under dagen då nästan tusen trädgårdar öppnade upp för allmänheten, har skrivit den nya boken som en fortsättning på "Trädgårdsguiden". "Trädgårdsriket" innehåller korta beskrivningar på spännande trädgårdar att besöka i Sverige, listade landskap för landskap. Perfekt att ha med sig på resor för att hitta trädgårdar att besöka på väg till stugan eller till bekanta.

Bild lånad från Peter Gaunitz  blogg "Utan stängsel"
Efter föreläsningen och bokköp, i Peter Gaunitz bokhandel på mässan, fick jag en liten pratstund med min landskapsfrände (jag är uppvuxen i Sölvesborg, tre mil från Asarum där Gunnel växte upp). Gunnel som har avverkat en del mässor genom åren hade lite svårt att hitta några kännetecken som utmärker Skånemässan.
-Mässorna är rätt så lika i sig men även från år till år. Personligen har jag rätt svårt med det där med trender, trädgård ska vara något beständigt. Men jag tycker det är kul när det är vissa utställare som satsar på växter. Några har i år levt upp till det, bland annat en som säljer trillium som passar på skogstomter och en som hade drivit björkar och katalpa i grönt till mässan vilket jag tycker är härligt, jag gillar när man ser "trädgård" på mässan.
 
Får man förmoda att det har inhandlats lite trillium då?
-Nej inte trillium men oj, oj oj vad jag handlar på mässor! Jag vågar knappt säga det men jag har handlat petunior, men dom var svarta, riktigt knallsvarta! Sen har jag köpt cosmos eller chokladblomma som den kallas. Nu är jag faktiskt på jakt efter något vitt att samplantera med den, en liten vit kapstjärna tror jag. Men herregud, jag handlar allltid alldeles för mycket, och allt går ju inte som man hoppas. Men man har i alla fall roligt för stunden. Som jag sa så tycker jag att trädgården skall vara något beständigt och jag gillar inte slit och släng, det skall vara mer än en säsong. Men ibland drabbas man ändå av dom där förälskelserna som man bara måste ha! säger Gunnel med ett stort leende.
 
Vilken nytta har man som utställare av mässorna?
-Jag tror dom är jätteviktiga. Särskilt om man bor här nere i skåne och har sån här tidig mässa. I Stockholm är mässorna betydligt senare och då har vi kommit rätt långt här nere i skåne. Bor man i södra Sverige tycker i alla fall jag att det är rätt tid nu när man börjar så sina tomater och basilikor och man skall starta upp med odling. Då är det bra att få ut nya sorter till besökarna och kunderna.
 
Trädgårdsmänniskor är ett konservativt släkte, hur tror du man kan utveckla mässorna?
- Jag tycker nog inte jag kan hålla med om att trädgårdsmänniskor är jättekonservativa längre. Det har blivit mindre konservativt med åren tycker jag. Däremot tycker jag personligen att det skulle vara mer utställare inom branschen, fler odlare, plantskolor och handelsträdgårdar. Jag vill ha mer växter än prylar, nu är det tvärtom, mest av praktiska skäl kanske. Men jag önskar att man från mässledningen kanske skulle gynna dom som håller på med odling så att dom skulle synas mer. Det skulle innebära mer växter i trädgårdarna och man får även mer kunskap om växter som kan förmedlas till besökarna. Sen tycker jag det är kul att det är föredrag varje halvtimme så att kunskapen når besökarna även genom den scenen, det blir inte bara yta utan innehåll också!
 
Efter att jag bjudit in Gunnel på besök till Skogstorpet nästa gång hon kör hem till Asarum och Karlshamn, och vi även kommit överens om hur dåligt ställt det är med besöksmål inom trädgårdsnäringen i Blekinge, som på köpet kallas "Sveriges trädgård", så signerar Gunnel sin nya bok och jag tackar för pratstunden med, som jag tycker, en ikon inom den svenska trädgårdsvärlden.

4 kommentarer:

Susie på Stjärnarve... sa...

Håller verkligen med dig att Gunnel är en ikon inom trädgårdssfären i Sverige. En av dom få faktiskt!

Mäster Henrik sa...

Hallå Jens! Tack för besöket och avtrycket inne hos mig, och stort grattis till huset!! Jag längtar oerhört efter hus.. Vart ligger det?
Växten inne hos mig var en basilika-art som jag inte minns namnet på tyvärr.. Den är hur som helt vidunderligt vacker och har en väldigt rik doft!
/M

Spirande grönt - sa...

Trevlig intervju!

Ha en finfin lördagkväll,
Rebecca

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Har träffat Gunnel på mässan - det är härlig varje gång. Hon är en grön glädjespridare!
Ser fram emot boken....laddar redan med nya idéer. Snart går boken i tryck.
Och min egen bok är redan på väg till tryckeriet. Längtar.
Ha en fin söndag, Petra B.